By אלון הסגל
•
16 Apr, 2021
חוכמת ההמונים, - the wisdom of the crowds" , מתייחס לאוסף הדעות של ההמונים בנושא מסוים. זהו מקבץ דעות של הרבה מאד אנשים שישי להם סוג מסוים של ידע באותו נושא והם בעלי דעה עצמאית בו. אם נחבר יחד את אוסף הדעות הללו נגיע לעמדה ממוצעת. עמדה המגדירה ומאפיינת את רוב בעלי העיניין והדעה באותו תחום. עמדה שיש בה אפילו יכולת להשפיע על תפיסת האמת של אותן חברי קהילה באותו תחום. עמדה, שיש בה אפילו כדי לנבא את שיקרה באותו תחום. יש כאלו החושבים שמדובר רק ב- רייטינג, אך זהו לא המושג המתאר נכון את חוכמת ההמון. במקרה זה לא מדובר בחוכמה שבה יש רק מסה גדולה של אנשים המסכימים בנושא מסוים. בתנאים המתאימים חוכמה זו טובה יותר בפתרון בעיות, אימוץ חידושים, קבלת החלטות וחיזוי העתיד מאשר דעתו של כל מומחה ויהיה המוכשר ביותר. הסיבה היא שחוכמת ההמון מחוברת להרבה יותר מקורות מידע, דוגמאות מחיי היום יום אבל לא רק זאת אלא שההמון בסופו שלדבר מכתיב את הדרישה. ההמון הוא בעצם הלקוח, וככזה הוא קובע מה "נכון" בעיניו. לעומת חוכמת ההמון ניתן למצוא מונח מקביל הקרוי "טרנד". שהוא תופעה חברתית של המון אנשים המבצעים דבר דומה או חושבים דומה. אך אלו אנשים המושפעים אחד מהשני , תלויים אחד בשני או בגלל חברות באותה רשת חברתית או בגלל חוסר הבנה בנושא ולכן מעתיקים את דעתו של החבר המוכר. לעומת טרנד שמייצג סוג של "העתקה" חברתית, חוכמת ההמון מחייבת חשיבה עצמאית אבל שיתופית. חוכמה זו ביכולתה לעצב תרבויות, עסקים ומדינות, וגם את חיי היומיום שלנו. סורוביצקי טען בנוסף שהבנת חוכמה זו תאפשר להבין נטיות פוליטיות והצלחות צבאיות וממחיש את העיקרון באמצעות תורת המשחקים ובדוגמאות מפתיעות ומשעשעות כמו: מדוע התור שאנו עומדים בו בסופרמרקט תמיד ארוך יותר? ומה גורם לפקקי תנועה דווקא בציר שאנחנו נוסעים בו? ומדוע, למרות הכל, הדמוקרטיה מתפקדת? ואיך יכול להיות שתרופות סבתא בסוף עובדות? כדי שחוכמת ההמון באמת תצליח אומר סורוביצקי: יש מספר תנאים מאד ייחודיים החייבים לקרות כאשר רוצים להיעזר בחוכמת ההמון. מגוון של פרספקטיבות - זהו התנאי ההכרחי. יש צורך בחופש להביע דעות שונות בכדי שכל האפשרויות הרצויות יעלו על פני השטח. המגוון מאפשר פרספקטיבות רבות ופותח מגוון חלופות (גם אם לפעמים גרועות) אותם בוחן כל אחד מ"הרבים" תוך שימוש בדפוסי החשיבה ובתפיסת העולם הספציפיות שלו. אי תלות - לכל אחד מחברי ה"רבים" יש אפשרות להגיע למסקנות אישיות ללא לחץ חברתי או כפייה מהשאר. "הקבוצות הנבונות ביותר מורכבות מאנשים בעלי זוויות ראייה מגוונות, שיכולים להישאר בלתי תלויים זה בזה" (עמוד 59). לאי התלות בין אנשים יש חשיבות מאחר וכך נוכל להימנע מלאמץ שגיאות של המיעוט "הכופה" וכך גם מתפתחת האפשרות ליצור תפיסת עולם חדשה, ידע חדש שלא ניתן לייצר בכפייה או בלחץ. לכן, בכל קבוצה מותר ואפילו צריך שיהיו אנשים בעלי דעות "לא פופולריות", אך במקביל יש לאפשר לכל חבר בקבוצה את יכולת השיפוט האישי. ביזור - לכל חבר בקבוצה יש את הזכות לייצר פתרון משלו לפי האינטרס האישי שלו. ולא רק זאת אלא שביכולתו לנסות לשכנע, ואפילו להתחיל לייצר פתרון אישי משלו להוכחת טענותיו, ובלבד שלא יכפה אותו על האחרים. הביזור מאפשר לכל אחד להתמחות בתחום ספציפי ולשכנע את האחרים שהוא מומחה ושהפתרון שלו נכון. כך נוצר גם הידע האישי וכך הוא מופץ לכלולם. אם כולם יוכלו לחוות את כלל הפתרונות, הרי הפתרון שיבחר בסופו של דבר יהיה כנראה טוב יותר מכל פתרון אחר שתעלה על דעתך" (עמוד 86). אינטגרציה - כדי להיחשף לחוכמת הרבים יש צורך לקבץ את הידע שנוצר. אלא שאין אפשרות לקבץ ידע אלא למפות את המומחים , למפות את הפתרונות המוצעים ולאפשר בחירה. יש אנשים שממש מתמחים באינטגרציה של דעות (הרבה בלוגרים עושים זאת). זהו בעצם המהות של התיאום, לאסוף ולצבור מחדש את דעות הקבוצה על מנת להגיע להחלטה קולקטיבית. תיאום נכון נעשה תוך כדי שיתוף וקבלה מקסימאליים של מידע. חוכמת ההמון היא כלי בידי האדם המיומן בשימוש באינטרנט. היא מאפשרת בעצם לכל אחד לקבל החלטות מהירות, כאלו שיאפשרו לו להיות חלק מההמון מסביבו. וזאת בעצם חלק מהחוכמה עצמה. החלטות שרוב החברים מסביבך הציעו לך, הן החלטות שאם תקבל אותם לא תחשב לשונה ולא לפריק, אלא אחד מההמון, אחד מהחבר'ה. אם כך כדאי לקבל החלטות כאלו, לא? במהלך התפתחות הטכנולוגיה הדיגיטלית והקמת הרשתות החברתיות, לפתע, כל משתמש יכול לבחון את מקבץ הדעות של המגיבים לשאלה או להודעה שלו. אז התברר שניתן לקבל את חוכמת ההמון, בצורה כמעט בלתי אמצעית. רשתות חברתיות ניצלו יכולת זו והשפעתה על המשתמש ואספו את כלל ה"המלצות חברתיות" לכל נושא מתוך כוונה להבין את השעתן. והשפעתן היתה רבה. המלצות אלו יכולות לבוא לידי ביטוי בצורות שונות חלק מהן כתובות ב"תגובות" לשאלה שנשאלה על ידי משתמש. הנה לדוגמא: כמשתמש מעוניין להבין באיזה בית מלון כדאי לו להשתכן במהלך טיול בארץ זרה שמעולם לא היה שם. הוא יכול לפנות לספרי טיולים, לסוכנות נסיעות והוא יכול להעלות את השאלה ברשת חברתית בפני כל אלו שנרשמו כחברים שלו. המהלך הזמן הוא יתחיל לקבל המלצות של חברים. כל המלצה שכזאת יכולה לזכות בתמיכת משתתפים אחרים. ככל שעובר הזמן יעלו יותר המלצות אבל רק לחלקן יצטברו הסכמות מעוד אנשים בצורת "Likes" או ממש מילולית, או בכך שעוד משתמשים יבצעו "Share" ז"א אומרת, יפיצו תשובה שמצאה חן בעיניהם לחברים שלהם ולאט לאט יתחילו להיראות "מדדי פעילות". אותם מדדים המראים איזה וכמה פעילויות נעשו עם כל אחת מהשאלות ו/או התשובות שניתנו לשאלה. ככל שיעבור הזמן, נוכל להבחין בהצטברות פעילויות ומדדי הפעילות יציגו לנו את הנתונים בצורה מהירה ושיטתית. שיטה זו מראה לנו מהר מאד את חוכמת ההמון. ובעזרתה ניתן יהיה לבחור מלון שהתאים לרוב הממליצים, כזה שאם אומר לכולם שבחרתי בו לא יתפלאו ויקבלו את הבחירה שלי. התהליך הזריז הזה הוא חלק מהותי משיטת קבלת החלטות הנהוגה כיום. בעזרת תהליך זה אנחנו זונחים לאיטנו את הקריאה בספרים ובאתרים מלאי מידע מייגע ומאפשרים לעצמינו לשאול ולקבל תשובות מהירות עליהם ניתן לסמוך שגם אם הן לא הכי איכותיות, הרי לפחות הן מקובלות על הרוב ומאפשרת לשואל להיות בטוח בבחירתו. וכך החלו הגולשים לעבור מקריאת מידע רב, לקריאת עדכונים קצרים, חדשות מידיות בכל תחום, להעלות ולצפות בסרטוני הדרכה קצרים ולעבור מקריאה של מידע להמלצות חברתיות ממוקדות. היכולת לקבל החלטה באמצעות חוכמת ההמון הפכה לאחד הסממנים החשובים ביותר של תקופת הרשתות החברתיות הדיגיטליות ומיקדה את הידע החברתי בטיבו של מוצר מסויים, על הדרך בו כדאי להשתמש בו, היכן וכמה להשתמש בו, הופך להיות חשוב ולפעמים יקר יותר מהמוצר עצמו. הידע נעשה האמצעי החשוב יותר עליו מקבלים תגמול והוא זה שניתן לסחור בו. הידע הועבר בתצורה של חוכמת ההמון ברשתות החברתיות. הרשתות החברתיות התחילו למעשה עם הופעת אתרים כגון Theglobe.com, GeoCities, Tripod.com, שאפשרו לכל משתמש להיות חבר משמעותי בפורום. כך, בעוד שבאתרים הגדולים והוותיקים שימשו הפורומים כקבוצות דיון המנוהלת בידי בעל הקבוצה, באופן שבו ניתן היה להעלות אליהם רעיונות ודעות אך לא לשלוט בתכנים, הפעם היה זה המשתמש – כל משתמש – שיכול היה לפתוח קבוצת דיון ולנהל אותה. בהמשך החלו להתפתח רשתות מתוחכמות יותר, כמו myspace, שהייתה הרשת החברתית המובילה בשנות ה-90 של המאה העשרים ובהמשך מיתגה את עצמה כרשת חברתית הממוקדת בנושאי מוזיקה. מכאן, כבר כל משתמש יכול היה לפרסם תוכן אישי, לנהל את ממשק המשתמש בעצמו, ולהיעזר בתוכנות "חופשיות" המבוססות על קוד פתוח (תוכנה המתפתחת על בסיס קוד שנוצר על ידי משתמשים עצמאיים, רבים) כדי לייצר ולשווק תוכן. כך החלו להתפתח אתרים אישיים של משתמשים שפרסמו מידע אטרקטיבי ומשתמשים החלו לכתוב "בלוגים" (יומני רשת) ראשונים, שכללו תוכן אישי, רגשי, מקומי, ומידי. אלו התחילו את הדור השני של רשת האינטרנט – דור השיתופיות. דור זה מאס בשיטת "הפורומים", שהיו בבעלותם ובשליטתם הבלעדית של האתרים והפורטלים הגדולים, ושלא אפשרו למשתמשים לשלוט, לערוך, להפיץ או להיות בעלים של התכנים. ההמון החל לעבור לבלוגים, ובהמשך לדור החדש של הרשתות החברתיות המקוונות דוגמת לינקדאין, טוויטר,. ואז בסוף המאה ה20 פרצה לתודעה רשת החברתית הגדולה ביותר היום – פייסבוק. פייסבוק התבססה על תשתיות קיימות, והבשורה המשמעותית ביותר שלה הייתה קשורה בממשק המשתמש; פייסבוק העניקה לכל משתמש מרחב אישי אוטונומי, המאפשר לו לנהל דיונים שונים בו זמנית, לעקוב אחר משתמשים רשומים אחרים, ובעצם לאפשר עדכונים מידיים ומהירים של כל תוכן שפרסם כל אחד החבר באותה רשת חברתית. הבשורה שהביאה פייסבוק התפשטה במהירות, וחיים וירטואליים שלמים החלו להתקיים על "הקיר האישי" של כל משתמש וב- Newsfeed שלו. גם הדינמיקה החברתית שועתקה אל תוך הרשת: רמת הפופולריות המקוונת החלה להוות מדד קריטי ליכולתו של המשתמש להפיץ מידע, להיות פופולרי, להשפיע ולהוביל שינויים חברתיים. שינויים אלו, שפייסבוק הייתה ממבשריהם, יצרו שינוי מהותי בתפיסה של גולשי האינטרנט את הנוכחות שלהם ברשת האינטרנט – ומכאן חשיבותם. פייסבוק הפכה את הרשת מהמקום בו באים המשתמשים "לבקר" בכדי לצרוך תוכן, למקום "של המשתמשים"; הרשת הפכה למקום "שלנו", שבו יש לנו מרחב פעולה אישי וכמעט בלתי מוגבל. בתחילת המאה ה 21 החלה רשת פיסבוק להוות בית למעל 2 מיליארד אנשים שהיו מבלים בדף הבית שלהם ("הקיר") הפשוט, הברור, המונוכרומטי שלהם. במקביל, רשת טוויטר, למעשה הגדירה מחדש את מושג ה-"חדשות" (News). לפתע, לא כל ידיעה עיתונאית פורמלית הוגדרה כחדשות, אלא גם ידיעות שעניינו משתמש מסוים, שהעביר את הידיעה ובכך עניין משתמשים אחרים. הידיעות שעניינו את הגולשים הן שנהפכו לחדשות, גם אם הן היו טריוויאליות, מקומיות, או פשוט "מוזרות". ה"מצייצים" החלו לקבוע את סדר היום הציבורי, והם התפצלו באופן טבעי לקהילות רבות, שניהלו אותו במקביל ובו-זמנית. מפאת התוכן האישי שהופץ בהן, סייעו הרשתות החברתיות לפתח ולחזק את קהילות המשתמשים, עד שנעשו לחלק מההגדרה העצמית שלהם. תוך יצירת עולם וירטואלי של משלהם. עולם שחברים בו אנשים מרוחקים מאיתנו אבל להם ולנו יש משהו משותף. תוכן משותף, צורך משותף, תחביב או כל עניין משותף שאנחנו בוחרים בו. בניגוד לעבר, לפני עידן הרשתות החברתיות הדיגיטליות, שאז נאלצנו לחפש חברים ליד הבית, בשכונה או ברחוב הסמוך, ולא תמיד מצאנו כאלו המתעניינים ממש באותם נושאים המעניינים אותנו, כיום ניתן למצוא חברים בכל נושא ולכל מטרה. מאחר ורשתות חברתיות גדולות יוצרות מעין מציאות משלהם, הרי שניתן לצפות שיהיו בהם גם חוקים פנימיים. אז יש את המשתתפים הפסיביים, אלו שקוראים בשקיקה כל סטטוס שעולה בין החברים אבל לא תמיד מגיבים אקטיבית. אמנם לא אקטיבית אבל החלט קולטים את הטרנד ונוהגים לפיו. אז מי קובע מ יהיה טרנד. התופעה הזו מתפתחת בין אלו שלוקחים חלק יותר אקטיבי בין חברי הרשת החברתית. אלו שמוכנים להגיב על דברים שנכתבים או נאמרים. אלו שלא רק יודעים להגיב אלא כאלו שמחליטים על מה כדאי להגיב. אנחנו קוראים להם "שומרי הסף" Gate keepers . הם יודעים לזהות את הלך הרוח בין כל החברים הפסיביים, קוראים את הסטטוסים השונים, מחברים בין תחושות לבין טקסטים ומקדמים את הנושאים שנראים להם. לרוב, שומר הסף חברים בכמה קבוצות של רשתות חברתיות וידעים ליצור מיתוג עצמי והשפעה חברתית. את המיתוג הם יוצרים בדרך של השקעה בניהול הקשרים החברתיים שלהם [Networking] , בהתמחות בנושאים רלוונטיים, בעדכונים רבים בנושאים, בשיתוף והפצה של מידע בין חברים. שומרי הסף חשובים ליצירה ותחזוקה של רשת חברתית אך גם מטים את הנושאים, מגבירים את התלות בהם ומקדמים טרנדים חברתיים המתאימים לתפיסת העולם שלהם. חברות המתחזקות את הרשתות החברתיות מנסות לאתר כמה שיותר מהר את נושאי השיחה העיקריים, להבין האם יש לנו תחושות חיוביות ונעימות בקשר לאותו אירוע או אדם ולנסות לחזות את הטרנד הבא שכולם ידברו עליו או לפחות את הנושא שממש מעניין אותנו כרגע. אתם מבינים כמובן שהם עושים זאת כדי להציע לנו לקנות מוצרים או לצרוך שירותים שיתאימו לנו. כך אנחנו נהנה, מכיון שהשירותים או המוצרים אולי יתאימו בדיוק למה שאנחנו והחברים שלנו בדיוק רוצים. ותאגידי הני- מדיה כמובן יהנו מקניית מוצר או השרות. החשוב מכל הוא להבין שרשתות חברתיות הם חלק מחיינו בעולם הדיגיטלי ולכן ההתנהגות היום יומית שלנו מושפעת מההתנהגות שלנו שם, בין ניבכי הרשת החברתית. הצעירים שחיים בתוך רשתות חברתיות יטו גם במציאות היום יומית שלהם לקבל החלטות בקבוצה, לנסות ולמתג את עצמם גם בכיתה או בבילוי, כדי להשפיע על האחרים. הם ילמדו טוב יותר בדרך של למידה חברתית, יהנו לקבל מידע משומרי סף ממותגים ויעריכו מקור מידע ממותג , ז"א כזה שאומרים עליו שהוא טוב וחשוב יותר מזה שיש לו תארים ואומר על עצמו שהוא המומחה. המיתוג העצמי כדי להשתתף ב"משחק" חוכמת ההמונים, יש צורך להכיר את המשתמש. להבין את תרומתו ולדעת עד כמה המידע שיש לו והתמיכה שאקבל ממנו יכולים לעזור לי. כדי לדעת זאת, על המשתמש להיות "ממותג" בעיני החברים שלו. כי אם לא יהיה ממותג, השאלה שלו תעלם בין כל שאר השאלות, או שחבריו לא ירצו להשקיע בו את זמנם\ ולא יתנו את דעתם / המלצתם. להיות אחד מתוך כל כך הרבה אחרים עלול ליצור מצב שבו לא ישימו לב אלי, לא יתייחסו לדבריי ולא יגיבו לצרכים שלי או לסכנות שאני נמצא בהם. בעידן הדיגיטלי למיתוג האישי יש מקום קריטי. כל אחד מאיתנו, מנסה בעצם ליצור מיתוג לעצמו בתוך הקהילה שבה הוא חבר ברשת החברתית הדיגיטלית. תהליך המיתוג מחייב היכרות של הנושא המדובר, אקטיביות מול האחרים, מתו המלצות וטיפים, הכנסת מידע חדש וממוקד בהקשר רלוונטי. תמונות עוזרות מאד, קטעי ןידאו קצרים (Stories) יכולים להמחיש את יכולותיי, תגובות מהירות, עדכניות, ממוקדות, חשובות כדי לשמור על הרלוונטיות של דברי לאורך זמן. אם כך, תהליך מיתוג עצמי ברשת חברתית או בקהילות דיגיטליות הוא לא תהליך שנועד לבדל את היחיד ולהפוך אותו לשווה יותר מאשר שאר הפרטים אלא בדיוק הפוך. תהליך המיתוג העצמי נועד לאפשר לחברים הרשת החברתית הגדולה או בקהילה הדיגיטלית הממוקדת להכיר את כל אחד מהחברים, את יכולותיו, את הידע שיש לו ואת תרומתו בשעת הצורך. כמובן, שאי אפשר למתג את עצמך בלי לתרום מהידע שיש לך לאחרים. כי אחרת לא יוכלו לדעת מי אתה או אם תתחיל בתהליך שיווקי אגרסיבי העלות שלו תהיה כל כך גדולה שלא ברור אם הדבר כדאי. אבל אם נזכור שמדובר ב"מערכת מורכבת מסתגלת" שבה יש קשר בין כל הפרטים לטובת כולם, הרי הדרך הנכונה וטובה ביותר ליצור מיתוג עצמי, לאפשר לאחרים להכיר אותך ואת יכולותיך ולהיעזר בך בשעת הצורך [או לעזור לך בנושאים שאתה צריך] היא להתמחות בנושא רלוונטי, לתרום מהידע שלך לאחרים, לענות על שאלות בנושאים הממוקדים בידע שלך, כשיש לך תשובה. לתרום אפילו עבודה שעשית, קוד תוכנה שכתבת, המלצה או הצעה שאתה מבין בה לכל שאר החברים ברשת החברתית שלך וכך כל אחד אחר, גם מכיר אותך, גם יודע להיעזר בך וגם לעזור בך בשעת הצורך. אבל יותר מהכל אנחנו נמצאים ברשת חברתית שבעת הצורך של כולם, כמו: מחאה, סכנה או התארגנות למסיבה, מכיר כולם את יכולתו של האחר, יכולים לעזור ולהיעזר ולהגיב בצורה מהירה וממוקדת. דוגמאות לזה יש הרבה" תופעה שכזו עמדה בבסיס המחאות החברתיות כנגד הממשל במדינות שונות. המחאות החברתיות נעזרו ברשתות חברתיות כדי ליצור מסה קריטית של השפעה. אפילו דברים קטנים ומהנים יותר כמו ארגון מסיבה או אירוע משותף, למידה משותפת או לצערי הרב גם ארגון מסוכן של אירועי טרור נעשה בצורה דומה ברשתות חברתיות. עכשיו אולי אפשר להבין טוב יותר מדוע אנשים מעלים כל כך הרבה סרטוני וידאו לרשת, מדוע כל כך הרבה אנשים תורמים קוד תוכנה בחינם, מדוע יש כל כך הרבה אנשים שאוהבים להמליץ על טיולים, על שיטות להכנסת אוכל, רהיטים מעשי יד או בעצם, כל דבר שיש. כל אחד מהם לא רק תורם, אלא גם ממתג את עצמו, יותר תקשורת, יותר אמון, מאפשר לאחרים לעזור לו ותורם ללכידות של הקהילה הדיגיטלית או אפילו של הרשת החברתית כולה. המיתוג הוא צורך כל כך חזק בין אלו המתנסים בהשרדות חברתית ברשתות חברתיות. המיתוג מאפשר להיות מובחן, להיות משפיע, להיות זה שיקבל פתרונות מהירים, להיות זה שיוכל ליצור פתרונות עם אחרים. אבל הקבוצות גדולות והצרכים החברתיים והאישיים רבים. רשתות חברתיות החלו להפצל ובעזרת האינטרנט להתמקד בתחומי עניין חברתיים רבים מספור. כל כך רבים עד שעין האדם כבר חדלה מלראות אותם.